سلولهای بنیادی چربی قهوه ای وامکان درمان دیابت و چاقی

21 نوامبر- 2013- چاقی به یک مشکل اپیدمیک جهانی تبدیل شده است که نهایتاً منجر به بیماری شدید قلبی عروقی می شود. محققین  دانشگاه Utahبر این باورند که از سلولهای بنیادی چربی قهوه ای که اخیراً در انسان بالغ شناسایی کرده اند می توانند در درمانهای جدید برای اختلالات  قلبی و اندوکرینی  استفاده کنند. نتایج این تحقیق  درمجله ی Stem cellsمنتشر گردید.

 این تحقیق توسط دکتر patelسرپرستی  گردید. قبل از این  تحقیق تصور می شد که سلولهای بنیادی  چربی قهوه ای در افراد بالغ وجود ندارد. درکودکان تعداد زیادی سلولهای چربی قهوه ای که ازنظر متابولیکی بسیار فعال هستند، وجود دارد  به همین  علت کودکان با خوردن  مقادیر زیادی غذا دچار اضافه وزن  نمی شوند.

پرفسور patelمی گوید: بالغین معمولاً مقادیر زیادی  چربی سفید  در بدنشان وجود دارد  که محل تجمع و ذخیره ی چربی، ایجاد اضافه وزن و نهایتاً بیماری های قلبی عروقی می شود. با افزایش  سن مقدار چربی سفید افزایش می یابد و سلولهای  چربی قهوه ای کم می شوند که این دو  با افزایش  خطر ابتلا به دیابت و کلسترول زیاد خون همراه است.

 اگر مقدار چربی قهوه ای افزایش یابد  از وزن فرد کاسته می شود زیرا این  سلولها دارای  سوخت و ساز هستند در نتیجه خطر ابتلا به دیابت در فرد کاهش  می یابد  و از مقدار کلسترول خون او کاسته میشود.

دانشمندان توانستند سلولهای بنیادی  چربی قهوه ای را در انسانهای بالغ 28 تا 84 ساله از عمق قفسه ی سینه ی آنها استخراج کنند. دکتر patelمی گوید: ما توانستیم این سلولهای بنیادی  را استخراج کرده در محیط آزمایشگاه کشت دهیم و بعد از رشد آنها را به مدلهای pre- human  پیوند زدیم نتیجه ی این پیوند  تأثیر مثبتی بر مقدار قند خون این مدلها داشت.

 این کشف  جدید می تواند  به کشف داروهایی برای افزایش توانایی بدن برای ساختن سلولهای چربی قهوه ای کمک کند.همچنین در آینده راههای جدیدی برای پیوند  مستقیم  سلولهای بنیادی چربی قهوه ای از خود بیمار ابداع خواهد شد.

منبع:www. Sciencedaily.com /releases/2013/11/131121125655.htm

 مترجم : ماندانا فرخی نیا